‘Offshoring is geen probleem voor Nederland’

Bij ICT denken velen – niet ten onrechte – aan offshoring en outsourcing, lagelonen landen en verlies van Nederlandse werkgelegenheid. Maar heeft de ICT-sector in Nederland echt last van outsourcing en offshoring? Of is de angst van ICT’ers dat hun werk wordt overgenomen onterecht? Interview met Sylvia Roelofs, directeur van branchevereniging ICT~Office. PDF: Outsource Magazine 2006-5

 

Jeroen Tas, CEO MphasiS: Flexibiliteit is een vereiste om niet te verliezen

outsourcingMphasiS is in korte tijd uitgegroeid tot een uiterst succesvolle onderneming, gebaseerd op een formule van offshore outsourcing. Jeroen Tas, CEO van MphasiS, over de kansen van de platte wereld en de geslotenheid van de Europese economie. MphasiS kwam onder andere aan de orde in de bestseller van New York Times-columnist Thomas Friedman ‘The world is flat’.

Verschenen in Outsource Magazine 2006-3

Getuigenissen digitaal doorzoekbaar

oral historyHet digitaliseren van erfgoed dient allerlei doelen: vastleggen, beschikbaar stellen en doorzoekbaar maken. Fysiek erfgoed kan je bezoeken en documenten zijn gemakkelijk doorzoekbaar te maken. Maar wat doe je met getuigenissen van overlevenden?Jules Schelvis heeft zich jarenlang hard gemaakt voor het delen van kennis en herinneringen over concentratiekampen – zolang er overlevenden zijn, moeten hun getuigenissen worden vastgelegd. Interview met onder meer Selma Leydesdorff (zie foto), betrokken bij de uitvoering van een oral history project voor Stichting Sobibor, over het belang van oral history. Lees meer in de pdf:

DB-2012-1-Getuigenissen-digitaal-doorzoekbaar

‘Beer can travel’ – interview Heineken CFO René Hooft Graafland over acquisities

acquisitiesFreddy Heineken zei het al: Beer can travel. Heineken boekt door acquisities steeds meer internationaal succes. CFO René Hooft Graafland  kent het bedrijf door en door en verklaart de kracht van het merk. Voor toeristen die de hoofdstad bezoeken een niet te missen uitstapje: Museum Heineken Experience, gevestigd in de oude brouwerij aan de Stadhouderskade, goed voor meer dan een half miljoen bezoekers per jaar uit alle delen van de wereld. Verschenen in Management Scope 8-2013 Foto Anouck Wolf

“Technologie verandert onze business radicaal” – interview met Jeroen Tas

Jeroen TasPhilips Cio Jeroen Tas maakt van Philips een connected en real time business. ‘Twee jaar geleden wist je niet wie je product kocht en kwamen ervaringen vertraagd binnen via customer service. Nu kun je met informatie meteen bijsturen op productfunctionaliteit, marketing en supply chain.’ Management Scope 1-2013