Daniel Ropers: ‘Dit is een tussenetappe’ – interview

E-commerceE-commerce bedrijf bol.com kenmerkt zich door snelle groei en voortdurende verandering. Algemeen directeur Daniel Ropers: ‘Geen enkel bedrijf heeft zoveel kansen om het beter te doen voor klanten, medewerkers en aandeelhouders.’ Bol.com, gevestigd in een monumentaal kantoorpand van het voormalige Utrechts energiebedrijf Remu, wint regelmatig prijzen. Andere constante factor is de gedreven algemeen directeur, die steeds op zoek is naar de balans tussen innoveren, risico nemen en zorg dragen voor voldoende stabiliteit. Daniel Ropers stelt dat hij ‘afhankelijk is van de toekomst’: Bol.com kan maar in zeer beperkte mate terugvallen op opgebouwde routines. Over groeien in e-commerce. Management Scope 4-2014 Foto: Anouck Wolf.

‘Je zit diep in het DNA van de organisatie te wroeten’ – interview Lucas Vos, Flora Holland

Lucas Vos - beeld Erik van der BurgtHet bedrijfsterrein van FloraHolland doet in eerste instantie denken aan luchthaven Schiphol: een stad op zichzelf. Het is naast de productiehallen van vliegtuigfabrikant Boeing in de VS de grootste overdekte structuur ter wereld; de oppervlakte is gelijk aan die van Monaco. Maar waar de luchtvaart doorlopend innoveert, lijkt de planten- en bloemenbusiness op een keerpunt te zijn beland. Interview met Lucas Vos, sinds begin 2014 de nieuwe CEO van Flora Holland – de opvolger van Timo Huges. Management Scope 9-2015. 

Interviewserie voor HR-community CHRO.nl

CHRO.nlIn opdracht van opleider Alex van Groningen realiseerde Bizzwords een serie van 24 interviews met directeuren HRM van vooraanstaande Nederlandse en internationale organisaties. Bijvoorbeeld met Harold Krijnen, HR-directeur van COA, Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers: hoe bouw je aan leiderschap als je organisatie binnen amper een jaar tijd in omvang bijna verdubbelt? Lees ook het blog over HR-transformatie n.a.v. deze interviews.

Blogs en artikelen voor Mobility Reporter

Screenshot at jul. 04 15-03-01Mobility Reporter is een online kennis- en inspiratieplatform voor mobiliteitsbeslissers. Wagenparkbeheerders, CFO’s en HR-managers vinden er praktische tips voor hun dagelijkse werkzaamheden, de laatste mobiliteitstrends en vaknieuws uit binnen- en buitenland. Mobility Reporter is een initiatief van mobiliteitsaanbieder Athlon. Het platform wordt ontwikkeld door contentmarketingbureau LVB Networks. Bizzwords leverde interviews, analyses en blogs.

‘Werken vanuit het Rijnlands model heeft zich bewezen’ – interview

jeroen drostJeroen Drost hield zich in 2007 vanuit Hong Kong bezig met de groeistrategie van ABN Amro in landen als India, China, Dubai, Taiwan en Pakistan. Vanuit ABN Amro stapte hij over naar NIBC – een maatje kleiner – en het contrast is nog groter nu we Drost spreken als ceo van NPM Capital, gevestigd in een tamelijk onopvallende kantoorvilla in Amsterdam Oud-Zuid. Daar dus geen glazen hoogbouw met een goedbewaakte receptie, maar een tafelvoetbalspel in de pantry die uitzicht biedt op het terras in de tuin. Bercan Günel spreekt met Drost over de financiële sector, de governance van participaties en zijn visie op de rol van de leider. Management Scope 10-2015

Outsourcing Performance 2017/2018

 

 

 

 

 

 

Bizzwords werkt al sinds 2011 samen met Giarte. Onderdeel van de samenwerking is de jaarlijkse realisatie van het benchmarkrapport Outsourcing Performance (onderzoek naar de tevredenheid van organisaties die hun IT uitbesteden). Daarbij worden case-artikelen op basis van interviews geschreven, werkt Bizzwords mee als co-auteur en redacteur aan artikelen en verzorgt Bizzwords de eindredactie. Uit het meest recente jaarboek (editie 2017/2018) van Giarte:

Groene KPI’s kunnen niet zonder groen gevoel – CASE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

In dit digitale tijdperk vol nieuwe bedreigingen vanuit cyberspace is het leveren van IT-diensten aan het ministerie van Veiligheid en Justitie misschien wel de meest risicovolle klus die je kunt bedenken. Als er iets mis gaat – in de aanbesteding of in de operatie – sta je meteen in de schijnwerpers. Alle redenen om de samenwerking superstrak te organiseren. Of moet je juist dan ruimte creëren voor een goede samenwerkingsrelatie? Lees meer

Positieve energie in de relatie met je IT-partner – CASE DELTA

Het cliché van outsourcing: uitbesteders gaan voor de laagste prijs en gooien hun problemen over de schutting, serviceproviders knijpen hun klanten uit en weigeren verbeteringen door te voeren als die ten koste gaan van de eigen omzet. Het kan ook anders. Lees meer

Het slimme ziekenhuis – CASE SLINGELAND ZIEKENHUIS DOETINCHEM

Neem een perifeer ziekenhuis in een vergrijzende krimpregio en zet daar stijgende kostendruk tegenover. Zie hier in een notendop de uitdaging van het Slingeland Ziekenhuis (1.600 medewerkers) in Doetinchem. In de zoektocht naar oplossingen zijn verschillende stappen gezet. Eén van de resultaten is het Field Lab tweedelijnszorg. In dit innovatieplatform bouwen zorgprofessionals samen met onder meer Fujitsu aan de toekomst van de gezondheidszorg. De geleidelijke omschakeling van oude naar nieuwe oplossingen roept technologische, organisatorische en financiële vragen op. Lees meer

De beste chauffeur rijdt veilig, zuinig en duurzaam – CASE SMART DRIVERS

Ondanks betere techniek is de totale uitstoot van de transportsector in Europa goed voor een kwart van de CO2-uitstoot, aldus cijfers van de EU. Met een groeiend goederenvervoer over de weg is ook de druk om de uitstoot te beperken verder toegenomen. Dat heeft de afgelopen jaren geleid tot allerlei programma’s op het gebied van groen, zuinig en slim rijden. Zijn dat soort programma’s effectief? Ja, mits je begint bij de gebruiker en de juiste vragen stelt. Lees meer

Greep op je budget met een app – CASE CLOCKWORK/GEMEENTE AMSTERDAM

Kan je met een app iemands gedrag beïnvloeden? En kan je met een simpele app de functionaliteit van een bank-app voorbijstreven? Ja, mits je je volledig verdiept in de eindgebruiker: in zijn leven, zijn zekerheden en angsten en de manier waarop hij met beslissingen omgaat. En met al deze zaken rekening houdt bij het ontwikkelen van de app. Lees meer

Bekijk ook Simplicity – Outsourcing Performance Jaarboek 2016

Sabine Oberhuber (Turntoo) over circulaire economie

circulaire economieIn de circulaire economie wordt alles anders. Producten zijn gemakkelijk te veranderen of te repareren en kunnen bovendien meerdere malen verkocht worden. Componenten worden niet steeds opnieuw tot grondstoffen gerecycled, maar opnieuw ingezet. In de circulaire economie kunnen materialen rechten hebben en kunnen producten veranderen in diensten.

Sabine Oberhuber is samen met haar partner en architect Thomas Rau de oprichter van adviesbureau Turntoo, waarvan de naam verwijst naar de omkering van de rollen van producent en consument. Die omkering is een van de voorwaarden om tot een werkelijk duurzame samenleving te komen. De circulaire economie verlost bedrijven ook van een paar lastige vraagstukken en biedt uitgelezen kansen. Kortom, wat houdt ons tegen? De medeoprichter van adviesbureau Turntoo faciliteert een volledig nieuwe economie die circulair opereert en pleit voor een totaal andere omgang met grondstoffen: ‘Zie materialen als service.’

Gepubliceerd in Management Scope 6-2017

KLM-coo René de Groot: ‘Onze complexe setting bemoeilijkt innovatie’

KLMKLM-coo René de Groot vliegt regelmatig op de Airbus A330 en blijft zo van binnenuit betrokken bij processen. Een coo met vleugels dus – maar óók met frustratie vanwege de afhankelijkheid van een luchthaven die in logistiek opzicht niet voldoet. ‘Op een home carrier als KLM heeft dat grote impact.’

Of alle Nederlanders ermee vliegen of niet, alles wat KLM doet, mag zich verheugen op bovengemiddelde belangstelling. Als Air France te weinig in beweging komt terwijl bij KLM fors wordt bezuinigd, dan heeft iedereen een mening over de ‘Koninklijke’. De driekoppige raad van bestuur onder leiding van Pieter Elbers die in 2014 aantrad, kreeg een duidelijke opdracht mee. Ondanks lichte verbeteringen stond het bedrijf er niet heel goed voor. Op korte termijn was financieel ingrijpen noodzakelijk. Bij de langetermijnstrategie – vervat in het programma Perform 2020, waarbij ook de why van de organisatie opnieuw is geformuleerd – staat innovatie nadrukkelijk erop de agenda. René de Groot maakt sinds 2014 deel uit van de raad van bestuur. U kunt hem tegenkomen als gezagvoerder, want hij vliegt (na een onderbreking door zijn managementcarrière) weer met enige regelmaat op de Airbus A330. ‘Ik weet inmiddels dat ik kan leven zonder het vliegen, maar het is een fantastisch vak en ik ben blij dat ik af en toe weer een vlucht kan maken.’

Verschenen in Management Scope 6-2017