“White collar jobs worden geëlimineerd”

kunstmatige intelligentieAuteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford schetst een angstaanjagend plaatje van kunstmatige intelligentie: robots bedreigen niet langer slechts ‘eenvoudige’ banen, maar ook werk voor hoogopgeleiden. ‘Wat er staat te gebeuren is onvermijdelijk.’

De titel van het boek Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future bevat een duidelijke waarschuwing: technologie gaat de wereld van werk ingrijpend veranderen. Criticasters zijn geneigd auteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford te vergelijken met de Engelse wevers die in het begin van de 19e eeuw de stoom-aangedreven weefmachines vernielden omdat ze een bedreiging voor de werkgelegenheid vormden. Toch won Fords bestseller verschillende prijzen, waaronder Businessbook of the Year (Financial Times/McKinsey). Zijn boodschap is al jaren hetzelfde: deze technologische revolutie, waarin kunstmatige intelligentie centraal staat, is anders van aard dan alle voorgaande industriële revoluties. De computer is niet langer een hulpmiddel, maar steeds vaker een vervanger van de mens. De waarde van menselijke arbeid krijgt een andere rol in de economie.

In januari werd Ford uitgenodigd door ING om te spreken op de jaarlijkse CEO Summit van de bank, waar ‘vernieuwing’ het thema was. Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland, sprak daarna uitvoerig met Ford. Plaats van handeling: het Rijksmuseum, een plek waar afbeeldingen van succesvolle, maar verdwenen economische modellen de toon bepalen.

Verschenen in Management Scope 2-2017

Outsourcing Performance Jaarboek 2016 – Simplicity

outsourcingElk jaar onderzoekt Giarte de Nederlandse markt voor IT-uitbesteding aan de hand van de benchmark Outsourcing Performance. “Simplicity gaat wat ons betreft niet alleen over het IT-landschap van bits en bytes, maar ook over de toekomst van outsourcing, de wijze van samenwerken en de inhoud van Service Level Agreements.”

Bizzwords verzorgde de redactie van het Jaarboek en leverde interview-artikelen en cases met onder meer Vitens, innovatiehub iFontys, Fa-med, KLM, Sluiskiltunnel, Rabobank Nederland, Heineken en Deli XL.

‘Technologisch determinisme is voorbij’ – interview

Henk VolberdaAmbidexter, dat zijn mensen die zowel links- als rechtshandig zijn. Wanneer je dat begrip loslaat op organisaties, gaat het over een optimale combinatie van twee talenten: zowel efficiënt als vernieuwend kunnen opereren.

Omdat traditionele businessmodellen onder druk staan, wordt het vermogen te kunnen vernieuwen steeds belangrijker. Ook het slim combineren van deze twee ‘vaardigheden’ wordt steeds belangrijker voor het succes van organisaties.

Niet iedere organisatie is daar even goed in, aldus Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit.

Management Scope 3-2016

Man on the moonshot – interview

gamechangerOp 31 maart 2016 vond in Den Haag een speciale TEDx plaats, naar aanleiding van de Europese innovatiewedstrijd ‘Ideas from Europe’. Management Scope werkte hieraan mee met een special (‘Gamechangers‘) waarin onder andere een interview met Jos Joore, een veelbelovende Leidse biotech start-up.

Gamechanger Mimetas zet de farmaceutische sector op z’n kop. De ontwikkeling van ‘organen op een chip’ en gepersonaliseerde medicijnen blijkt niet ingewikkelder dan het vinden van financiering en het navigeren door een ondoorzichtig umfeld.

Management Scope, 4-2016

Digital Empathy – De achilleshiel van IT – (eind)redactie

design thinkingMarco Gianotten (Giarte) schrijft in dit boek over left brain thinking en right brain thinking, design thinking en de grootste uitdaging voor de IT-afdeling binnen organisaties: gevoel ontwikkelen voor de klant, de eindgebruiker, de context. Een van de oplossingen: ga aan de slag met de eXperience Level Agreement. Verschenen 18 juli 2016. Check Digital Empathy RocksVerkrijgbaar op bol.com.

‘Twee rollen spelen hoeft niet meer’ – interview

WeMarket

Het kantoor van WeMarket, een nieuwe loot aan de boom van de oprichter van WeTransfer, is bijna klassiek voor een startup. In de ruime keuken kan zo een barista aan de slag en zelfs een game console ontbreekt niet. Aan de muur drie grote beeldschermen met daarop metrics en kpi’s van de belangrijkste (online) processen.

In het niet-alledaagse kantoor van WeMarket werkt een twintigtal jonge mensen aan de realisatie van deze nieuwe online marktplaats voor zakelijke handel. Patrick Steenkist werkte bijna twintig jaar voor KPMG voordat hij ceo werd van startup WeMarket. Flexibilisering is een kernwoord voor de jonge onderneming: ‘Laat zakelijk en privé door elkaar lopen, zo versterk je het teamgevoel.’

Management Scope 9-2016