Joris Beckers (Picnic) en Jitse Groen (Takeaway) over groeistuipen en groeipijnen

Ook de foodsector ontkomt niet aan nieuwe businessmodellen en digitalisering. De oprichters van online supermarkt Picnic en bezorgdienst Takeaway over groeistuipen in een speelveld dat voortdurend verandert. ‘Het kraakt en piept soms.’

Na muziek, consumentenelektronica en mode lijkt nu de foodsector aan de beurt als het gaat om nieuwe businessmodellen en digitalisering. De consolidatieslag in supermarktland is over het hoogtepunt heen, maar ondanks hevige concurrentie en lage marges ziet Picnic volop kansen in het onontgonnen gebied van ‘online boodschappen doen’. Een tweede opvallend fenomeen in online business: overal in Nederland duiken bezorgers van restaurantmaaltijden op, zoals UberEats, Foodora en Deliveroo. Thuisbezorgd. nl, onderdeel van het eveneens Nederlandse Takeaway. com, lijkt zich daar weinig van aan te trekken. En wat is bepalend voor het succes van snelle groeiers zoals Takeaway.com en Picnic? Rogier Taphoorn, managing director ING Corporate Finance, spreekt met Jitse Groen, oprichter en ceo van Takeaway.com, en Joris Beckers, oprichter van Picnic, over zelf op de (bezorg)fiets stappen en de bereidheid doorlopend te experimenteren. Lees meer op Management Scope 

Benoît Legrand: “Nee, we worden niet volkomen irrelevant”

fintechAls global head of fintech moet Benoît Legrand van ING een snel schakelend techbedrijf maken. Inmiddels werkt hij samen met zo’n 65 fintechpartijen – bedrijven waarvan vaak gezegd wordt dat ze banken uiteindelijk zullen wegvagen. Zelf ziet hij dat anders: ‘We bundelen onze krachten.’

Als het aan de fintechs en trendwatchers ligt, is de rol van banken over vijf tot tien jaar uitgespeeld. Banken zouden fintechbedrijven te veel als een speeltje beschouwen en werken er vooral mee samen om frisse ideeën en jong talent naar binnen te halen. Fintechs betwijfelen of klassieke banken wel in staat zijn werkelijk te innoveren. Ze zijn traag, slepen legacy achter zich aan en wanneer ze een fintech omarmen, maken ze het innovatieve DNA daarvan meestal stuk. Maar wanneer je het gesprek met de bank aangaat, krijg je een heel ander verhaal te horen dat draait om het bundelen van krachten, de druk om te leveren en het karakter van fintechs die een snel, succesvol ondernemingsavontuur nastreven in een markt waarvan geen van de partijen behept is met engelengeduld.

Irine Gaasbeek (managing director financial services Accenture) sprak met Benoît Legrand, global head of fintech bij ING. Legrand speelt een belangrijke rol in de digitale transformatie van de bank. Hij heeft vanuit zijn rol ontwikkelingen van nationale en internationale fintechs op het netvlies en bekijkt welke spelers ING kunnen versterken, met als doel uiteindelijk zelf steeds meer als fintech te kunnen opereren. Ja, ING moet inderdaad nog sneller worden, maar is al jaren volop bezig met de eigen toekomst.

Verschenen in Management Scope 2-2017

‘Technologisch determinisme is voorbij’ – interview

Henk VolberdaAmbidexter, dat zijn mensen die zowel links- als rechtshandig zijn. Wanneer je dat begrip loslaat op organisaties, gaat het over een optimale combinatie van twee talenten: zowel efficiënt als vernieuwend kunnen opereren.

Omdat traditionele businessmodellen onder druk staan, wordt het vermogen te kunnen vernieuwen steeds belangrijker. Ook het slim combineren van deze twee ‘vaardigheden’ wordt steeds belangrijker voor het succes van organisaties.

Niet iedere organisatie is daar even goed in, aldus Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit.

Management Scope 3-2016

Man on the moonshot – interview

gamechangerOp 31 maart 2016 vond in Den Haag een speciale TEDx plaats, naar aanleiding van de Europese innovatiewedstrijd ‘Ideas from Europe’. Management Scope werkte hieraan mee met een special (‘Gamechangers‘) waarin onder andere een interview met Jos Joore, een veelbelovende Leidse biotech start-up.

Gamechanger Mimetas zet de farmaceutische sector op z’n kop. De ontwikkeling van ‘organen op een chip’ en gepersonaliseerde medicijnen blijkt niet ingewikkelder dan het vinden van financiering en het navigeren door een ondoorzichtig umfeld.

Management Scope, 4-2016

‘Twee rollen spelen hoeft niet meer’ – interview

WeMarket

Het kantoor van WeMarket, een nieuwe loot aan de boom van de oprichter van WeTransfer, is bijna klassiek voor een startup. In de ruime keuken kan zo een barista aan de slag en zelfs een game console ontbreekt niet. Aan de muur drie grote beeldschermen met daarop metrics en kpi’s van de belangrijkste (online) processen.

In het niet-alledaagse kantoor van WeMarket werkt een twintigtal jonge mensen aan de realisatie van deze nieuwe online marktplaats voor zakelijke handel. Patrick Steenkist werkte bijna twintig jaar voor KPMG voordat hij ceo werd van startup WeMarket. Flexibilisering is een kernwoord voor de jonge onderneming: ‘Laat zakelijk en privé door elkaar lopen, zo versterk je het teamgevoel.’

Management Scope 9-2016