Controle en versnelling bij Schuberg Philis

We kopen spullen in digitale winkels, ons geld is digitaal en we communiceren digitaal. Onze muziek, foto’s, boeken en kranten waren al grotendeels digitaal. We vinden zelfs onze weg digitaal. Hardware, software en data zijn doorgedrongen tot alle facetten van ons leven. Achter al die digitale diensten en producten zitten lange ketens van processen en bedrijven waar IT-dienstverleners een belangrijke rol in spelen. Alle data en applicaties staan uiteindelijk ergens in een datacenter. Dat is ook de plek waar verschillende applicaties met elkaar communiceren. Tegenwoordig is het IT-landschap complex en staat het bol van de onderlinge afhankelijkheden. Dat maakt het lastig de echte risico’s te herkennen en te managen, maar ook lastig om bedrijven wendbaar te houden. IT krijgt zijn eigen piramide van Maslow: aan de basis staan functionaliteit en veiligheid, maar hoger op de ladder staan betrouwbaarheid, schaalbaarheid en wendbaarheid.

Pim Berger en Arthur van Schendel van IT-bedrijf Schuberg Philis werden voor gek verklaard met hun businessmodel waarin ze hun beste mensen vooraan zetten. Nu plukken ze daar de vruchten van. ‘Controle over bedrijfscontinuïteit is fijn, maar direct daarna komt de volgende stap.’ Lees verder op Management Scope

‘Offshoring is geen probleem voor Nederland’

Bij ICT denken velen – niet ten onrechte – aan offshoring en outsourcing, lagelonen landen en verlies van Nederlandse werkgelegenheid. Maar heeft de ICT-sector in Nederland echt last van outsourcing en offshoring? Of is de angst van ICT’ers dat hun werk wordt overgenomen onterecht? Interview met Sylvia Roelofs, directeur van branchevereniging ICT~Office. PDF: Outsource Magazine 2006-5

 

Pillen en proefpersonen uit India – outsourcing en offshoring in de farmaceutische industrie

offshoring in de farmaceutische industrieWie denkt dat medicijnontwikkeling typisch is voorbehouden aan westerse landen, heeft het mis. Farmaceutische R&D behoort tot de meest kostbare processen en leent zich daarmee uitstekend voor verplaatsing naar lagelonenlanden. De Indiase farma-industrie is succesvol, maar noopt het land wel tot modernisering van wetgeving, wetshandhaving en ethische normen. Verschenen in: Outsource Magazine 2007-3

 

Jeroen Tas, CEO MphasiS: Flexibiliteit is een vereiste om niet te verliezen

outsourcingMphasiS is in korte tijd uitgegroeid tot een uiterst succesvolle onderneming, gebaseerd op een formule van offshore outsourcing. Jeroen Tas, CEO van MphasiS, over de kansen van de platte wereld en de geslotenheid van de Europese economie. MphasiS kwam onder andere aan de orde in de bestseller van New York Times-columnist Thomas Friedman ‘The world is flat’.

Verschenen in Outsource Magazine 2006-3

Karien van Gennip, staatssecretaris EZ, over offshoring

OffshoringOffshoring is geen ramp voor het Nederlandse bedrijfsleven, maar kan zelfs een positieve invloed hebben. Maar het zou dom zijn om niets tegenover offshoring te plaatsen. Volgens Karien van Gennip, als staatssecretaris EZ belast met buitenlandse handel, kunnen we het beste inzetten op insourcing en innovatie. Maak Nederland aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven en creëer concurrerend vermogen met innovatie. “Met protectionisme stel je alles een paar jaar uit.” PDF: Outsource Magazine 2006-1

De P-factor in customer contact

De P-factor in customer contactEen contactcenter lijkt op een technologisch hoogstandje, maar in werkelijkheid maken mensen er de dienst uit. Agents en management bepalen hoe het contactcenter functioneert – in wisselwerking met omringende afdelingen, de markt en de klant. Het contactcenter heeft een aantal specifieke eigenschappen en kenmerken. Deze zorgen ervoor, dat het managen van een contactcenter bijzondere eisen stelt aan de mensen die er werken. In dit boek vindt u een overzicht van de mogelijkheden die u heeft om de human factor zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Boekuitgave, verschenen in 2005 bij F&G Publishing.

De opvolger van dit boek is ‘Contact – de menselijke factor in customer service’, verschenen in 2014 bij Bizzbooks

Outsourcing Performance Jaarboek 2016 – Simplicity

outsourcingElk jaar onderzoekt Giarte de Nederlandse markt voor IT-uitbesteding aan de hand van de benchmark Outsourcing Performance. “Simplicity gaat wat ons betreft niet alleen over het IT-landschap van bits en bytes, maar ook over de toekomst van outsourcing, de wijze van samenwerken en de inhoud van Service Level Agreements.”

Bizzwords verzorgde de redactie van het Jaarboek en leverde interview-artikelen en cases met onder meer Vitens, innovatiehub iFontys, Fa-med, KLM, Sluiskiltunnel, Rabobank Nederland, Heineken en Deli XL.

Cloudsourcing 2016 – (eind)redactie en bijdragen

cloudCloud is een veelkoppig monster wat ons vaker op het verkeerde been zet dan in het zadel helpt. Alles wat vroeger gewoon een naam had, van een kabeltje tot een database en van een harddisk tot een applicatie, wordt ineens gereduceerd tot één enkel woord. IT-professionals, CIO’s en cloudproviders wisselen veel informatie uit, maar begrijpen ze elkaar echt?

Als ze praten over private clouds, public clouds en hybride clouds, of over SaaS, PaaS en IaaS, hebben ze het dan over hetzelfde? Of is de term cloud eigenlijk meer een oplossing voor een salesprobleem, omdat IT complex en moeilijk te verkopen is? Bizzwords verzorgde de redactie en leverde een hoofdstuk. Verschenen op 14 juni 2016 bij Giarte.

Outsourcing Performance Jaarboek 2017 – Breakthrough

outsourcing

Elk jaar onderzoekt Giarte de Nederlandse markt voor IT-uitbesteding aan de hand van de benchmark Outsourcing Performance. Grip en kostenverlaging waren belangrijke drijfveren voor uitbesteding; voor het topmanagement was IT geen core business.

Dat beeld is gaan kantelen. De verwachting van veel CIO’s is dat in de digitalisering van de business het nieuwe verdienmodel ligt. Wat doe je dan met outsourcing, jarenlang het synoniem voor ‘de boel stabiel houden’? Bizzwords verzorgde de redactie van het Jaarboek en leverde onder meer een interview met Prof. dr. Henk Volberda (EUR) over innovatie, en cases over ProRail, Aegon, IBM en Aimforthemoon.

De benchmarkstudie is verkrijgbaar via bol.com.