Verzorgt Google Assistant straks de eerstelijns customer service?

Google AssistantDe snelle ontwikkeling van spraakplatformen zoals Google Assistant heeft mogelijk ingrijpende gevolgen voor het contactcenter. Is het straks de Google Assistant die bepaalt of klanten nog in jouw contactcenter binnenkomen? Verslag van het KSF Jaarcongres 2018.  Lees meer

“White collar jobs worden geëlimineerd”

kunstmatige intelligentieAuteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford schetst een angstaanjagend plaatje van kunstmatige intelligentie: robots bedreigen niet langer slechts ‘eenvoudige’ banen, maar ook werk voor hoogopgeleiden. ‘Wat er staat te gebeuren is onvermijdelijk.’

De titel van het boek Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future bevat een duidelijke waarschuwing: technologie gaat de wereld van werk ingrijpend veranderen. Criticasters zijn geneigd auteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford te vergelijken met de Engelse wevers die in het begin van de 19e eeuw de stoom-aangedreven weefmachines vernielden omdat ze een bedreiging voor de werkgelegenheid vormden. Toch won Fords bestseller verschillende prijzen, waaronder Businessbook of the Year (Financial Times/McKinsey). Zijn boodschap is al jaren hetzelfde: deze technologische revolutie, waarin kunstmatige intelligentie centraal staat, is anders van aard dan alle voorgaande industriële revoluties. De computer is niet langer een hulpmiddel, maar steeds vaker een vervanger van de mens. De waarde van menselijke arbeid krijgt een andere rol in de economie.

In januari werd Ford uitgenodigd door ING om te spreken op de jaarlijkse CEO Summit van de bank, waar ‘vernieuwing’ het thema was. Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland, sprak daarna uitvoerig met Ford. Plaats van handeling: het Rijksmuseum, een plek waar afbeeldingen van succesvolle, maar verdwenen economische modellen de toon bepalen.

Verschenen in Management Scope 2-2017

Kunstmatige intelligentie in klantcontact – video-interview

De gemiddelde smartphone van nu is al vier maal zo krachtig als de computers die nodig waren om in 1969 de Apollo11-raket op de maan te zetten. Maar wil je computersystemen ook ‘slim’ maken, dan kom je er niet met uitsluitend rekenkracht. Technologiereuzen zoals Apple, Google, Facebook, Amazon en Microsoft investeren volop in de ontwikkeling van ‘lerende’ systemen die gebruik maken van cloud computing, sterk verbeterde algoritmen en de overvloed aan data.

Wat kunstmatige intelligentie (KI) precies is en wat we er in klantcontact van kunnen verwachten, daarover sprak Klantcontact.nl met Arjan van Hessen, Head of Imagination Telecats/Universiteit Twente. Wat kan het contactcenter met kunstmatige intelligentie? Klantcontact.nl spreekt met dr. Arjan van Hessen, head of Imagination Telecats / University Twente.