Daniel Ropers: ‘Dit is een tussenetappe’ – interview

E-commerceE-commerce bedrijf bol.com kenmerkt zich door snelle groei en voortdurende verandering. Algemeen directeur Daniel Ropers: ‘Geen enkel bedrijf heeft zoveel kansen om het beter te doen voor klanten, medewerkers en aandeelhouders.’ Bol.com, gevestigd in een monumentaal kantoorpand van het voormalige Utrechts energiebedrijf Remu, wint regelmatig prijzen. Andere constante factor is de gedreven algemeen directeur, die steeds op zoek is naar de balans tussen innoveren, risico nemen en zorg dragen voor voldoende stabiliteit. Daniel Ropers stelt dat hij ‘afhankelijk is van de toekomst’: Bol.com kan maar in zeer beperkte mate terugvallen op opgebouwde routines. Over groeien in e-commerce. Management Scope 4-2014 Foto: Anouck Wolf.

Benoît Legrand: “Nee, we worden niet volkomen irrelevant”

fintechAls global head of fintech moet Benoît Legrand van ING een snel schakelend techbedrijf maken. Inmiddels werkt hij samen met zo’n 65 fintechpartijen – bedrijven waarvan vaak gezegd wordt dat ze banken uiteindelijk zullen wegvagen. Zelf ziet hij dat anders: ‘We bundelen onze krachten.’

Als het aan de fintechs en trendwatchers ligt, is de rol van banken over vijf tot tien jaar uitgespeeld. Banken zouden fintechbedrijven te veel als een speeltje beschouwen en werken er vooral mee samen om frisse ideeën en jong talent naar binnen te halen. Fintechs betwijfelen of klassieke banken wel in staat zijn werkelijk te innoveren. Ze zijn traag, slepen legacy achter zich aan en wanneer ze een fintech omarmen, maken ze het innovatieve DNA daarvan meestal stuk. Maar wanneer je het gesprek met de bank aangaat, krijg je een heel ander verhaal te horen dat draait om het bundelen van krachten, de druk om te leveren en het karakter van fintechs die een snel, succesvol ondernemingsavontuur nastreven in een markt waarvan geen van de partijen behept is met engelengeduld.

Irine Gaasbeek (managing director financial services Accenture) sprak met Benoît Legrand, global head of fintech bij ING. Legrand speelt een belangrijke rol in de digitale transformatie van de bank. Hij heeft vanuit zijn rol ontwikkelingen van nationale en internationale fintechs op het netvlies en bekijkt welke spelers ING kunnen versterken, met als doel uiteindelijk zelf steeds meer als fintech te kunnen opereren. Ja, ING moet inderdaad nog sneller worden, maar is al jaren volop bezig met de eigen toekomst.

Verschenen in Management Scope 2-2017

“White collar jobs worden geëlimineerd”

kunstmatige intelligentieAuteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford schetst een angstaanjagend plaatje van kunstmatige intelligentie: robots bedreigen niet langer slechts ‘eenvoudige’ banen, maar ook werk voor hoogopgeleiden. ‘Wat er staat te gebeuren is onvermijdelijk.’

De titel van het boek Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future bevat een duidelijke waarschuwing: technologie gaat de wereld van werk ingrijpend veranderen. Criticasters zijn geneigd auteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford te vergelijken met de Engelse wevers die in het begin van de 19e eeuw de stoom-aangedreven weefmachines vernielden omdat ze een bedreiging voor de werkgelegenheid vormden. Toch won Fords bestseller verschillende prijzen, waaronder Businessbook of the Year (Financial Times/McKinsey). Zijn boodschap is al jaren hetzelfde: deze technologische revolutie, waarin kunstmatige intelligentie centraal staat, is anders van aard dan alle voorgaande industriële revoluties. De computer is niet langer een hulpmiddel, maar steeds vaker een vervanger van de mens. De waarde van menselijke arbeid krijgt een andere rol in de economie.

In januari werd Ford uitgenodigd door ING om te spreken op de jaarlijkse CEO Summit van de bank, waar ‘vernieuwing’ het thema was. Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland, sprak daarna uitvoerig met Ford. Plaats van handeling: het Rijksmuseum, een plek waar afbeeldingen van succesvolle, maar verdwenen economische modellen de toon bepalen.

Verschenen in Management Scope 2-2017

‘Technologisch determinisme is voorbij’ – interview

Henk VolberdaAmbidexter, dat zijn mensen die zowel links- als rechtshandig zijn. Wanneer je dat begrip loslaat op organisaties, gaat het over een optimale combinatie van twee talenten: zowel efficiënt als vernieuwend kunnen opereren.

Omdat traditionele businessmodellen onder druk staan, wordt het vermogen te kunnen vernieuwen steeds belangrijker. Ook het slim combineren van deze twee ‘vaardigheden’ wordt steeds belangrijker voor het succes van organisaties.

Niet iedere organisatie is daar even goed in, aldus Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit.

Management Scope 3-2016

Cloudsourcing 2016 – (eind)redactie en bijdragen

cloudCloud is een veelkoppig monster wat ons vaker op het verkeerde been zet dan in het zadel helpt. Alles wat vroeger gewoon een naam had, van een kabeltje tot een database en van een harddisk tot een applicatie, wordt ineens gereduceerd tot één enkel woord. IT-professionals, CIO’s en cloudproviders wisselen veel informatie uit, maar begrijpen ze elkaar echt?

Als ze praten over private clouds, public clouds en hybride clouds, of over SaaS, PaaS en IaaS, hebben ze het dan over hetzelfde? Of is de term cloud eigenlijk meer een oplossing voor een salesprobleem, omdat IT complex en moeilijk te verkopen is? Bizzwords verzorgde de redactie en leverde een hoofdstuk. Verschenen op 14 juni 2016 bij Giarte.

‘Alles moet tegelijk veranderen’ – interview

digitale technologieMarketeers zeggen wel eens gekscherend: de helft van het marketingbudget is weggegooid geld, je weet alleen niet welke helft. De digitale transformatie, waar ook marketing doorheen moet, gaat daar weinig aan veranderen. Maar marketing heeft er nog een extra uitdaging bij: met de opkomst van online business is er een tweedeling ontstaan in oude en nieuwe (online) marketing.

Hoe zorg je voor een goede balans tussen enerzijds digitale technologie en data en anderzijds de menselijke kant van merkopbouw en merkbeleving? Digitale transformatie is een complex web van wederzijdse afhankelijkheden tussen mensen, afdelingen en processen. Joris Merks, head of digital transformation bij Google: ‘Als je slechts een paar zaken aanpakt, val je steeds terug in oude patronen.’

Management Scope 5-2016