Ook de foodsector ontkomt niet aan nieuwe businessmodellen en digitalisering. De oprichters van online supermarkt Picnic en bezorgdienst Takeaway over groeistuipen in een speelveld dat voortdurend verandert. ‘Het kraakt en piept soms.’
Na muziek, consumentenelektronica en mode lijkt nu de foodsector aan de beurt als het gaat om nieuwe businessmodellen en digitalisering. De consolidatieslag in supermarktland is over het hoogtepunt heen, maar ondanks hevige concurrentie en lage marges ziet Picnic volop kansen in het onontgonnen gebied van ‘online boodschappen doen’. Een tweede opvallend fenomeen in online business: overal in Nederland duiken bezorgers van restaurantmaaltijden op, zoals UberEats, Foodora en Deliveroo. Thuisbezorgd. nl, onderdeel van het eveneens Nederlandse Takeaway. com, lijkt zich daar weinig van aan te trekken. En wat is bepalend voor het succes van snelle groeiers zoals Takeaway.com en Picnic? Rogier Taphoorn, managing director ING Corporate Finance, spreekt met Jitse Groen, oprichter en ceo van Takeaway.com, en Joris Beckers, oprichter van Picnic, over zelf op de (bezorg)fiets stappen en de bereidheid doorlopend te experimenteren. Lees meer op Management Scope