Diederick Croese over singularity

singularity universityHet motto van de Amerikaanse denktank Singularity University is ‘impacting a billion people positively, applying exponential technology to solve humanity’s grand challenges’. De Nederlandse tak is nuchterder, maar mikt volgens ceo en medeoprichter Diederick Croese evengoed op grote maatschappelijke impact.

Er komt een moment dat alle computersystemen bij elkaar intelligenter zijn dan de mensheid. Dit moment, wat ook wel singulariteit wordt genoemd, komt snel dichterbij. Kunstmatige intelligentie is een van de technologieën waar het Amerikaanse Singularity University grote kansen in ziet om wereldwijde, complexe vraagstukken op te lossen. Dat geloof in nieuwe technologie roept associaties op met een nieuwe religieuze stroming, maar Singularity beschouwt zichzelf als een maatschappelijk betrokken onderneming en een technologie-denktank. In 2016 is Singularity ook in Nederland neergestreken, en wel in de regio die zich mag rekenen tot de slimste ter wereld: Eindhoven. Welke uitdagingen ziet Singularity voor Nederland en waar liggen de kansen? Hoe kan Singularity het Nederlandse bedrijfsleven helpen bij het vergroten van de toekomstbestendigheid? Peter Smink (ceo/cfo Nuon) sprak met Diederick Croese, medeoprichter en ceo van SingularityU The Netherlands, de Nederlandse tak van de prestigieuze Amerikaanse denk- en doe-tank.

Gepubliceerd in Management Scope 03 2017