De toekomst van het (gedrukte) boek

gedrukte boekBlijft het gedrukte boek bestaan? Of staat het gedrukte boek dezelfde teloorgang te wachten als de LP, waarbij de muziek via de fysieke compact disc inmiddels is ‘verpakt’ in een digitaal bestand? Jason Epstein is naast boekfanaat ook bedenker van de Espresso Book Machine (zie foto), een boekdrukmachine die niet zonder digitale snelweg kan. Interview, achtergronden en discussie in Intellectueel Kapitaal 2010-6

 

Wereldburger 2.0 – draagt het internet bij aan democratisering?

web 2.0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met de ‘proliferatie’ van web en mobiele telefonie wordt het mogelijk om met web 2.0 meer te doen dan alleen te bloggen over de hond van de buren of voorgenomen aankoopbeslissingen in de winkel te toetsen via vergelijkingssites. Web 2.0 kan een rol spelen in internationale politieke ontwikkelingen – ook in perifere regio’s. Interview met Jeroen Tas, die meewerkte aan de totstandkoming van het internationale peace portal ECCP. Verschenen in: Intellectueel Kapitaal 2009-8

 

Vraag het de maker – of niet? Het auteursrecht ter discussie

auteursrechtHet auteursrecht ontstaat automatisch bij het tot stand komen van een werk en bij hergebruik van een werk moet altijd toestemming worden gevraagd aan de maker. Dat uitgangspunt staat onder druk van het streven tot zelfregulering. Interview met Kees Spaan, voorzitter van de Groep Nederlandse Dagblad Pers, onderdeel van het Nederlands Uitgevers verbond NUV. Verschenen in: Intellectueel Kapitaal 2008-6

 

ANWB Alarmcentrale beweegt mee met veeleisende klant

Er is een categorie klantcontact waarbij het niet gaat om slechte producten, verkeerde bestellingen, foutieve facturen of vervelende telemarketeers, maar waarbij de beller zelf dringend hulp nodig heeft. Eerste deel van een tweeluik over het andere contactcenter: interview met Marga de Jager, directeur ANWB Alarmcentrale. PDF: CR&T 2012-9

 

Verleiden 2.0 – Repudo wint Accenture Innovation Awards

RepudoNaar buiten allemaal! – maar neem wel je smartphone mee. Repudo, winnaar van de Accenture Innovation Awards 2011, verleidt ons om in de echte wereld op zoek te gaan naar virtuele objecten. Dat biedt interessante mogelijkheden voor bedrijven die hun fans of klanten letterlijk in beweging willen krijgen. Bijvoorbeeld in de richting van de winkel. PDF: CR&T 2011-11

 

‘Offshoring is geen probleem voor Nederland’

Bij ICT denken velen – niet ten onrechte – aan offshoring en outsourcing, lagelonen landen en verlies van Nederlandse werkgelegenheid. Maar heeft de ICT-sector in Nederland echt last van outsourcing en offshoring? Of is de angst van ICT’ers dat hun werk wordt overgenomen onterecht? Interview met Sylvia Roelofs, directeur van branchevereniging ICT~Office. PDF: Outsource Magazine 2006-5

 

Getuigenissen digitaal doorzoekbaar

oral historyHet digitaliseren van erfgoed dient allerlei doelen: vastleggen, beschikbaar stellen en doorzoekbaar maken. Fysiek erfgoed kan je bezoeken en documenten zijn gemakkelijk doorzoekbaar te maken. Maar wat doe je met getuigenissen van overlevenden?Jules Schelvis heeft zich jarenlang hard gemaakt voor het delen van kennis en herinneringen over concentratiekampen – zolang er overlevenden zijn, moeten hun getuigenissen worden vastgelegd. Interview met onder meer Selma Leydesdorff (zie foto), betrokken bij de uitvoering van een oral history project voor Stichting Sobibor, over het belang van oral history. Lees meer in de pdf:

DB-2012-1-Getuigenissen-digitaal-doorzoekbaar

“Technologie verandert onze business radicaal” – interview met Jeroen Tas

Jeroen TasPhilips Cio Jeroen Tas maakt van Philips een connected en real time business. ‘Twee jaar geleden wist je niet wie je product kocht en kwamen ervaringen vertraagd binnen via customer service. Nu kun je met informatie meteen bijsturen op productfunctionaliteit, marketing en supply chain.’ Management Scope 1-2013 

Daniel Ropers: ‘Dit is een tussenetappe’ – interview

E-commerceE-commerce bedrijf bol.com kenmerkt zich door snelle groei en voortdurende verandering. Algemeen directeur Daniel Ropers: ‘Geen enkel bedrijf heeft zoveel kansen om het beter te doen voor klanten, medewerkers en aandeelhouders.’ Bol.com, gevestigd in een monumentaal kantoorpand van het voormalige Utrechts energiebedrijf Remu, wint regelmatig prijzen. Andere constante factor is de gedreven algemeen directeur, die steeds op zoek is naar de balans tussen innoveren, risico nemen en zorg dragen voor voldoende stabiliteit. Daniel Ropers stelt dat hij ‘afhankelijk is van de toekomst’: Bol.com kan maar in zeer beperkte mate terugvallen op opgebouwde routines. Over groeien in e-commerce. Management Scope 4-2014 Foto: Anouck Wolf.

Benoît Legrand: “Nee, we worden niet volkomen irrelevant”

fintechAls global head of fintech moet Benoît Legrand van ING een snel schakelend techbedrijf maken. Inmiddels werkt hij samen met zo’n 65 fintechpartijen – bedrijven waarvan vaak gezegd wordt dat ze banken uiteindelijk zullen wegvagen. Zelf ziet hij dat anders: ‘We bundelen onze krachten.’

Als het aan de fintechs en trendwatchers ligt, is de rol van banken over vijf tot tien jaar uitgespeeld. Banken zouden fintechbedrijven te veel als een speeltje beschouwen en werken er vooral mee samen om frisse ideeën en jong talent naar binnen te halen. Fintechs betwijfelen of klassieke banken wel in staat zijn werkelijk te innoveren. Ze zijn traag, slepen legacy achter zich aan en wanneer ze een fintech omarmen, maken ze het innovatieve DNA daarvan meestal stuk. Maar wanneer je het gesprek met de bank aangaat, krijg je een heel ander verhaal te horen dat draait om het bundelen van krachten, de druk om te leveren en het karakter van fintechs die een snel, succesvol ondernemingsavontuur nastreven in een markt waarvan geen van de partijen behept is met engelengeduld.

Irine Gaasbeek (managing director financial services Accenture) sprak met Benoît Legrand, global head of fintech bij ING. Legrand speelt een belangrijke rol in de digitale transformatie van de bank. Hij heeft vanuit zijn rol ontwikkelingen van nationale en internationale fintechs op het netvlies en bekijkt welke spelers ING kunnen versterken, met als doel uiteindelijk zelf steeds meer als fintech te kunnen opereren. Ja, ING moet inderdaad nog sneller worden, maar is al jaren volop bezig met de eigen toekomst.

Verschenen in Management Scope 2-2017