Wie innoveert het snelst met elektrisch vliegen? – artikel op Toii

luchtvaartDe wegen staan vol, het spoorwegnet is overbelast en zelfs het luchtruim lijkt drukbezet. Toch richt de luchtvaart zich op de realisatie van het ultieme sciencefiction-beeld: een zelfstandig vliegend vervoermiddel. Veiligheid en actieradius zijn de grootste uitdagingen in de sterk gereguleerde luchtvaartsector, die beseft dat snelle verduurzaming onvermijdelijk is. De uitdagers liggen op de loer: kunnen zij sneller vernieuwen? Lees meer

PSD2: dag bank, hallo app

PSD2Zoek op Google naar ‘PSD2’ en je krijgt op de eerste pagina géén links naar kritische berichtgeving over de nieuwe ‘Payment Services Directive’. Dat is ook niet zo vreemd. Want Google zou zo maar eens een van de spelers kunnen zijn die straks baat heeft bij de nieuwe internationale regels voor financiële transacties. Big tech zit in de haarvaten van ons leven en banken verliezen in hoog tempo hun relevantie – ja, ook als ‘trusted partner’ voor onze financiën. PSD2 wordt een groot probleem voor banken én een enorme valkuil voor consumenten. Lees meer

Joris Beckers (Picnic) en Jitse Groen (Takeaway) over groeistuipen en groeipijnen

groeistuipenOok de foodsector ontkomt niet aan nieuwe businessmodellen en digitalisering. De oprichters van online supermarkt Picnic en bezorgdienst Takeaway over groeistuipen in een speelveld dat voortdurend verandert. ‘Het kraakt en piept soms.’

Na muziek, consumentenelektronica en mode lijkt nu de foodsector aan de beurt als het gaat om nieuwe businessmodellen en digitalisering. De consolidatieslag in supermarktland is over het hoogtepunt heen, maar ondanks hevige concurrentie en lage marges ziet Picnic volop kansen in het onontgonnen gebied van ‘online boodschappen doen’. Een tweede opvallend fenomeen in online business: overal in Nederland duiken bezorgers van restaurantmaaltijden op, zoals UberEats, Foodora en Deliveroo. Thuisbezorgd. nl, onderdeel van het eveneens Nederlandse Takeaway. com, lijkt zich daar weinig van aan te trekken. En wat is bepalend voor het succes van snelle groeiers zoals Takeaway.com en Picnic? Rogier Taphoorn, managing director ING Corporate Finance, spreekt met Jitse Groen, oprichter en ceo van Takeaway.com, en Joris Beckers, oprichter van Picnic, over zelf op de (bezorg)fiets stappen en de bereidheid doorlopend te experimenteren. Lees meer op Management Scope 

Vraag het de maker – of niet? Het auteursrecht ter discussie

auteursrechtHet auteursrecht ontstaat automatisch bij het tot stand komen van een werk en bij hergebruik van een werk moet altijd toestemming worden gevraagd aan de maker. Dat uitgangspunt staat onder druk van het streven tot zelfregulering. Interview met Kees Spaan, voorzitter van de Groep Nederlandse Dagblad Pers, onderdeel van het Nederlands Uitgevers verbond NUV. Verschenen in: Intellectueel Kapitaal 2008-6

 

Is online business booming? – rondetafeldiscussie

Online business is booming business. Wat zijn de kansen en waar liggen de risico’s? We kopen apps, muziek, schoenen, barbecues, kruidenierswaren en vliegtickets. De klok rond, vanuit de luie stoel via de laptop, de tablet of de smartphone. Deze nieuwe dimensie van winkelen groeit explosief. De logistiek verloopt vrijwel op rolletjes. Veel ondernemers liften mee met de opkomst van online shoppen. Het succes roept ook vragen op. Hoe kwetsbaar zijn de IT-systemen voor online betalen? Wat is straks bepalend voor het onderscheidend vermogen van retailers? En wanneer gaat het mis op het vlak van cybercrime? Bart Hogendoorn (HP) sprak met drie spelers: Nick Jue, ceo van ING Nederland, Frank Hansen, cfo van online retailer Fonq.nl en Ed Nijpels van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. (Foto: Marcel Bakker) Management Scope 07 2013

“White collar jobs worden geëlimineerd”

kunstmatige intelligentieAuteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford schetst een angstaanjagend plaatje van kunstmatige intelligentie: robots bedreigen niet langer slechts ‘eenvoudige’ banen, maar ook werk voor hoogopgeleiden. ‘Wat er staat te gebeuren is onvermijdelijk.’

De titel van het boek Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future bevat een duidelijke waarschuwing: technologie gaat de wereld van werk ingrijpend veranderen. Criticasters zijn geneigd auteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford te vergelijken met de Engelse wevers die in het begin van de 19e eeuw de stoom-aangedreven weefmachines vernielden omdat ze een bedreiging voor de werkgelegenheid vormden. Toch won Fords bestseller verschillende prijzen, waaronder Businessbook of the Year (Financial Times/McKinsey). Zijn boodschap is al jaren hetzelfde: deze technologische revolutie, waarin kunstmatige intelligentie centraal staat, is anders van aard dan alle voorgaande industriële revoluties. De computer is niet langer een hulpmiddel, maar steeds vaker een vervanger van de mens. De waarde van menselijke arbeid krijgt een andere rol in de economie.

In januari werd Ford uitgenodigd door ING om te spreken op de jaarlijkse CEO Summit van de bank, waar ‘vernieuwing’ het thema was. Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland, sprak daarna uitvoerig met Ford. Plaats van handeling: het Rijksmuseum, een plek waar afbeeldingen van succesvolle, maar verdwenen economische modellen de toon bepalen.

Verschenen in Management Scope 2-2017

Man on the moonshot – interview

gamechangerOp 31 maart 2016 vond in Den Haag een speciale TEDx plaats, naar aanleiding van de Europese innovatiewedstrijd ‘Ideas from Europe’. Management Scope werkte hieraan mee met een special (‘Gamechangers‘) waarin onder andere een interview met Jos Joore, een veelbelovende Leidse biotech start-up.

Gamechanger Mimetas zet de farmaceutische sector op z’n kop. De ontwikkeling van ‘organen op een chip’ en gepersonaliseerde medicijnen blijkt niet ingewikkelder dan het vinden van financiering en het navigeren door een ondoorzichtig umfeld.

Management Scope, 4-2016