Open bronnen: betrouwbare informatie?

open bronnenArno Reuser is oprichter van de Open Source Intelligence Unit (OSINT), een onderdeel van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD). Het vakblad Digitale Bibliotheek sprak met hem over online onderzoek, open bronnen en  informatiebetrouwbaarheid. Reuser spreekt in dit artikel op persoonlijke titel, dus niet als vertegenwoordiger van de MIVD. Lees het artikel: Digitale Bibliotheek 2011-6

 

Stine Jensen: We verhandelen onze privacy

Intellectueel Kapitaal sprak met Stine Jensen onder meer over ‘intiem kapitaal’. Zijn social media wel sociaal? In hoeverre draagt internet bij aan democratisering? En wie bedrijft nu eigenlijk handel met wie op Facebook? Een gesprek met een filosoof is goed voor andere perspectieven. Artikel in Intellectueel Kapitaal 2011-6

 

De toekomst van het (gedrukte) boek

gedrukte boekBlijft het gedrukte boek bestaan? Of staat het gedrukte boek dezelfde teloorgang te wachten als de LP, waarbij de muziek via de fysieke compact disc inmiddels is ‘verpakt’ in een digitaal bestand? Jason Epstein is naast boekfanaat ook bedenker van de Espresso Book Machine (zie foto), een boekdrukmachine die niet zonder digitale snelweg kan. Interview, achtergronden en discussie in Intellectueel Kapitaal 2010-6

 

Wereldburger 2.0 – draagt het internet bij aan democratisering?

web 2.0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met de ‘proliferatie’ van web en mobiele telefonie wordt het mogelijk om met web 2.0 meer te doen dan alleen te bloggen over de hond van de buren of voorgenomen aankoopbeslissingen in de winkel te toetsen via vergelijkingssites. Web 2.0 kan een rol spelen in internationale politieke ontwikkelingen – ook in perifere regio’s. Interview met Jeroen Tas, die meewerkte aan de totstandkoming van het internationale peace portal ECCP. Verschenen in: Intellectueel Kapitaal 2009-8

 

Vraag het de maker – of niet? Het auteursrecht ter discussie

auteursrechtHet auteursrecht ontstaat automatisch bij het tot stand komen van een werk en bij hergebruik van een werk moet altijd toestemming worden gevraagd aan de maker. Dat uitgangspunt staat onder druk van het streven tot zelfregulering. Interview met Kees Spaan, voorzitter van de Groep Nederlandse Dagblad Pers, onderdeel van het Nederlands Uitgevers verbond NUV. Verschenen in: Intellectueel Kapitaal 2008-6

 

ANWB Alarmcentrale beweegt mee met veeleisende klant

Er is een categorie klantcontact waarbij het niet gaat om slechte producten, verkeerde bestellingen, foutieve facturen of vervelende telemarketeers, maar waarbij de beller zelf dringend hulp nodig heeft. Eerste deel van een tweeluik over het andere contactcenter: interview met Marga de Jager, directeur ANWB Alarmcentrale. PDF: CR&T 2012-9

 

Verleiden 2.0 – Repudo wint Accenture Innovation Awards

RepudoNaar buiten allemaal! – maar neem wel je smartphone mee. Repudo, winnaar van de Accenture Innovation Awards 2011, verleidt ons om in de echte wereld op zoek te gaan naar virtuele objecten. Dat biedt interessante mogelijkheden voor bedrijven die hun fans of klanten letterlijk in beweging willen krijgen. Bijvoorbeeld in de richting van de winkel. PDF: CR&T 2011-11

 

Getuigenissen digitaal doorzoekbaar

oral historyHet digitaliseren van erfgoed dient allerlei doelen: vastleggen, beschikbaar stellen en doorzoekbaar maken. Fysiek erfgoed kan je bezoeken en documenten zijn gemakkelijk doorzoekbaar te maken. Maar wat doe je met getuigenissen van overlevenden?Jules Schelvis heeft zich jarenlang hard gemaakt voor het delen van kennis en herinneringen over concentratiekampen – zolang er overlevenden zijn, moeten hun getuigenissen worden vastgelegd. Interview met onder meer Selma Leydesdorff (zie foto), betrokken bij de uitvoering van een oral history project voor Stichting Sobibor, over het belang van oral history. Lees meer in de pdf:

DB-2012-1-Getuigenissen-digitaal-doorzoekbaar

Is online business booming? – rondetafeldiscussie

Online business is booming business. Wat zijn de kansen en waar liggen de risico’s? We kopen apps, muziek, schoenen, barbecues, kruidenierswaren en vliegtickets. De klok rond, vanuit de luie stoel via de laptop, de tablet of de smartphone. Deze nieuwe dimensie van winkelen groeit explosief. De logistiek verloopt vrijwel op rolletjes. Veel ondernemers liften mee met de opkomst van online shoppen. Het succes roept ook vragen op. Hoe kwetsbaar zijn de IT-systemen voor online betalen? Wat is straks bepalend voor het onderscheidend vermogen van retailers? En wanneer gaat het mis op het vlak van cybercrime? Bart Hogendoorn (HP) sprak met drie spelers: Nick Jue, ceo van ING Nederland, Frank Hansen, cfo van online retailer Fonq.nl en Ed Nijpels van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. (Foto: Marcel Bakker) Management Scope 07 2013

TechTest: de Schiphol app – artikel

Schiphol appEen test van de Schiphol app. Wanneer kies je vanaf je smartphone voor het raadplegen van een website en wanneer voor het downloaden en gebruiken van een app? Met de komst van 4G zullen (responsieve) websites wellicht weer wat aan populariteit winnen, maar tot die tijd (met 3G of minder) staan apps – eenmaal gedownload – direct voor je klaar. Ze zijn bovendien veelal gericht op afgebakende gebruikstoepassingen, terwijl je op een website nog wel eens de weg kunt kwijtraken. Een goede app biedt voldoende praktische en nuttige informatie of toepassingen. Telecommerce 4-2013.