Alberto Prado (Philips) over het samenwerken met startups

samenwerken met startupsSamenwerken met startups zonder zelf de grenzen met de buitenwereld te openen is zinloos, vindt innovatie- en transformatieman Alberto Prado van Philips. ‘Je moet zelf ook agile worden en dezelfde taal leren spreken: eat your own dogfood.’

Ondernemingen kunnen het innovatievraagstuk op verschillende manieren aanvliegen. De samenwerking met startups staat daarbij sterk in de belangstelling van de boardroom. Het overnemen van veelbelovende startups loopt echter meestal slecht af. Het DNA van de startup wordt vermorzeld door de corporate cultuur, of alle mooie plannen van de startup belanden op een plank omdat de board bang is voor kannibalisatie. Corporates kiezen daarom steeds vaker voor het ontwikkelen van een ecosysteem, waar ze zelf een hoofdrol in spelen. In zo’n ecosysteem gaan corporates allerlei verschillende samenwerkingsverbanden aan met partners. Daarbij moeten de eigenschappen van startups zoveel mogelijk tot hun recht komen.

Maar is zo’n ecosysteem voldoende? Nee, stelt Alberto Prado, vice president en head of HealthTech Accelerator Philips. Om succesvol te kunnen samenwerken met startups moet je als corporate zelf door een transformatieproces heen. Je moet startups door en door leren begrijpen, dezelfde taal spreken en er misschien zelfs wel een beetje op gaan lijken. Dat heeft impact op werkelijk alle facetten en onderdelen van de bestaande organisatie. Als het aan Prado ligt, hervindt Philips weer iets van wat het bedrijf 125 jaar geleden was: een startup van de gebroeders Philips.

Gepubliceerd in Management Scope 04 2017 

Rien Nagel over innovatie binnen de coöperatie

innovatie binnen de coöperatieHet coöperatieve model van de Rabobank heeft gevolgen voor de innovatiemogelijkheden. Rien Nagel, lid van de rvb, wil het vertrouwen in de bank als ‘hoeder van data’ niet verspelen. Wel ziet hij veel mogelijkheden in sociale en regionale innovatie.

Zoals iedere grootbank verkeert ook Rabobank in een transformatieproces: inspelen op digitalisering, producten en diensten versimpelen en vernieuwen, kosten verlagen, tegengas bieden aan nieuwkomers op de markt en tegelijkertijd voldoen aan een blijvende stroom nieuwe regelgeving. Bij die transformatie horen berichten over reorganisaties, onrust en zorgen over de nieuwe richting, maar ook over nieuwe initiatieven en de samenwerking met startups.

Op de dag dat Irine Gaasbeek (Accenture)met Rien Nagel spreekt, lanceert de bank Tellow: een softwareoplossing bedoeld om de administratieve last van zzp’ers te verlichten. Die innovatie is illustratief voor hoe de toekomst van banken zich ontvouwt. Financiële transacties zijn een commodity, het gaat straks om belendende dienstverlening met data als grondstof. Op dat vlak neemt Rabobank – ten opzichte van de twee andere grootbanken die ons land kent – een eigenzinnige positie in. De klanten zijn de baas van de coöperatie. Dat heeft gevolgen voor de innovatie mogelijkheden: zo piekert Rien Nagel, binnen de raad van bestuur verantwoordelijk voor onder meer de digitale bank en particuliere klanten, er niet over om het vertrouwen inde bank als ‘hoeder van data’ in de waagschaal te leggen. De Rabobank ziet daarentegen veel mogelijkheden in sociale innovatie. Is technologie daarbij het vertrekpunt of een middel?

Dit interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2017 

Diederick Croese over singularity

singularity universityHet motto van de Amerikaanse denktank Singularity University is ‘impacting a billion people positively, applying exponential technology to solve humanity’s grand challenges’. De Nederlandse tak is nuchterder, maar mikt volgens ceo en medeoprichter Diederick Croese evengoed op grote maatschappelijke impact.

Er komt een moment dat alle computersystemen bij elkaar intelligenter zijn dan de mensheid. Dit moment, wat ook wel singulariteit wordt genoemd, komt snel dichterbij. Kunstmatige intelligentie is een van de technologieën waar het Amerikaanse Singularity University grote kansen in ziet om wereldwijde, complexe vraagstukken op te lossen. Dat geloof in nieuwe technologie roept associaties op met een nieuwe religieuze stroming, maar Singularity beschouwt zichzelf als een maatschappelijk betrokken onderneming en een technologie-denktank. In 2016 is Singularity ook in Nederland neergestreken, en wel in de regio die zich mag rekenen tot de slimste ter wereld: Eindhoven. Welke uitdagingen ziet Singularity voor Nederland en waar liggen de kansen? Hoe kan Singularity het Nederlandse bedrijfsleven helpen bij het vergroten van de toekomstbestendigheid? Peter Smink (ceo/cfo Nuon) sprak met Diederick Croese, medeoprichter en ceo van SingularityU The Netherlands, de Nederlandse tak van de prestigieuze Amerikaanse denk- en doe-tank.

Gepubliceerd in Management Scope 03 2017

Benoît Legrand: “Nee, we worden niet volkomen irrelevant”

fintechAls global head of fintech moet Benoît Legrand van ING een snel schakelend techbedrijf maken. Inmiddels werkt hij samen met zo’n 65 fintechpartijen – bedrijven waarvan vaak gezegd wordt dat ze banken uiteindelijk zullen wegvagen. Zelf ziet hij dat anders: ‘We bundelen onze krachten.’

Als het aan de fintechs en trendwatchers ligt, is de rol van banken over vijf tot tien jaar uitgespeeld. Banken zouden fintechbedrijven te veel als een speeltje beschouwen en werken er vooral mee samen om frisse ideeën en jong talent naar binnen te halen. Fintechs betwijfelen of klassieke banken wel in staat zijn werkelijk te innoveren. Ze zijn traag, slepen legacy achter zich aan en wanneer ze een fintech omarmen, maken ze het innovatieve DNA daarvan meestal stuk. Maar wanneer je het gesprek met de bank aangaat, krijg je een heel ander verhaal te horen dat draait om het bundelen van krachten, de druk om te leveren en het karakter van fintechs die een snel, succesvol ondernemingsavontuur nastreven in een markt waarvan geen van de partijen behept is met engelengeduld.

Irine Gaasbeek (managing director financial services Accenture) sprak met Benoît Legrand, global head of fintech bij ING. Legrand speelt een belangrijke rol in de digitale transformatie van de bank. Hij heeft vanuit zijn rol ontwikkelingen van nationale en internationale fintechs op het netvlies en bekijkt welke spelers ING kunnen versterken, met als doel uiteindelijk zelf steeds meer als fintech te kunnen opereren. Ja, ING moet inderdaad nog sneller worden, maar is al jaren volop bezig met de eigen toekomst.

Verschenen in Management Scope 2-2017

“White collar jobs worden geëlimineerd”

kunstmatige intelligentieAuteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford schetst een angstaanjagend plaatje van kunstmatige intelligentie: robots bedreigen niet langer slechts ‘eenvoudige’ banen, maar ook werk voor hoogopgeleiden. ‘Wat er staat te gebeuren is onvermijdelijk.’

De titel van het boek Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future bevat een duidelijke waarschuwing: technologie gaat de wereld van werk ingrijpend veranderen. Criticasters zijn geneigd auteur en Silicon Valley-ondernemer Martin Ford te vergelijken met de Engelse wevers die in het begin van de 19e eeuw de stoom-aangedreven weefmachines vernielden omdat ze een bedreiging voor de werkgelegenheid vormden. Toch won Fords bestseller verschillende prijzen, waaronder Businessbook of the Year (Financial Times/McKinsey). Zijn boodschap is al jaren hetzelfde: deze technologische revolutie, waarin kunstmatige intelligentie centraal staat, is anders van aard dan alle voorgaande industriële revoluties. De computer is niet langer een hulpmiddel, maar steeds vaker een vervanger van de mens. De waarde van menselijke arbeid krijgt een andere rol in de economie.

In januari werd Ford uitgenodigd door ING om te spreken op de jaarlijkse CEO Summit van de bank, waar ‘vernieuwing’ het thema was. Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland, sprak daarna uitvoerig met Ford. Plaats van handeling: het Rijksmuseum, een plek waar afbeeldingen van succesvolle, maar verdwenen economische modellen de toon bepalen.

Verschenen in Management Scope 2-2017

Innovatie houdt nooit op

Spelen bedrijven voldoende in op het belang van teamwork, op veranderende werkstijlen en op de nieuwe generaties die de werkvloer betreden? Veel managers hebben nog altijd de neiging tot in detail voor te schrijven hoe het werk moet worden gedaan. Geen wonder dat de broodnodige vernieuwing regelmatig in de knel komt. Op naar een nieuwe verhouding tussen doelen, organisatie en de inzet van slimme technologie.

Aan de buitenkant verschilt het kantoor van Google in Amsterdam niet veel van de omringende gebouwen op de Zuidas. Maar wie zich op de 15e verdieping aanmeldt bij Google, merkt meteen dat dit geen gewone kantooromgeving is. De receptiemedewerkster zit achter een bakfiets, een eindje verderop staat een oude caravan midden op een afdeling en in het restaurant loop je tegen een pooltafel op. In deze niet-alledaagse werkomgeving van Google spreken Rob Idink (Managing Director HP), Erik de Muinck Keizer (Country Manager Google for Work, Google Benelux) en Hendrik Blokhuis (cto EMEA & Russia, Cisco Systems) over de werkplek en technologie als onderdeel van het functioneren van medewerkers.  Paul Zuidema (Regional Vice President EMEA Global Client Collaboration bij Steelcase) leidt het gesprek.

Management Scope 9-2016

Alexander Rinnooy Kan: ‘Het begint bij bescheidenheid’

Alexander Rinnooy KanLeiders krijgen de wind van voren, tegelijkertijd wordt de roep om sterk leiderschap luider. Hoogleraar en senator Alexander Rinnooy Kan signaleert een maatschappelijke afkeer van experts die ‘het altijd beter weten’. Bescheidenheid en empathie zijn key voor leiders.

Het zijn verwarrende tijden voor bestuurders van politieke, publieke en private organisaties. Terwijl de welvaart en transparantie toenemen, groeit de onvrede in de samenleving. Die komt tot uiting in allerlei vormen: de opkomst van nieuwe rechtsgeoriënteerde partijen, een toenemend wantrouwen jegens de politiek, burgers die zich op sociale media uiten als tegenstanders van het establishment, verzet tegen immigratie en de ‘afbraak’ van de Nederlandse cultuur. Leiders die zich duidelijk uitspreken, krijgen hoe dan ook de wind van voren, terwijl de roep om sterk leiderschap juist luider wordt. Verkeert het leiderschap in een crisis? En in welke richting moeten we zoeken naar oplossingen? Arjan Eleveld in gesprek met voormalig topbestuurder, hoogleraar en senator Alexander Rinnooy Kan over de spagaat van de leider.

Management Scope 10-2016

Outsourcing Performance Jaarboek 2016 – Simplicity

outsourcingElk jaar onderzoekt Giarte de Nederlandse markt voor IT-uitbesteding aan de hand van de benchmark Outsourcing Performance. “Simplicity gaat wat ons betreft niet alleen over het IT-landschap van bits en bytes, maar ook over de toekomst van outsourcing, de wijze van samenwerken en de inhoud van Service Level Agreements.”

Bizzwords verzorgde de redactie van het Jaarboek en leverde interview-artikelen en cases met onder meer Vitens, innovatiehub iFontys, Fa-med, KLM, Sluiskiltunnel, Rabobank Nederland, Heineken en Deli XL.

‘Technologisch determinisme is voorbij’ – interview

Henk VolberdaAmbidexter, dat zijn mensen die zowel links- als rechtshandig zijn. Wanneer je dat begrip loslaat op organisaties, gaat het over een optimale combinatie van twee talenten: zowel efficiënt als vernieuwend kunnen opereren.

Omdat traditionele businessmodellen onder druk staan, wordt het vermogen te kunnen vernieuwen steeds belangrijker. Ook het slim combineren van deze twee ‘vaardigheden’ wordt steeds belangrijker voor het succes van organisaties.

Niet iedere organisatie is daar even goed in, aldus Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit.

Management Scope 3-2016