Giarte Outsourcing Performance 2018 – Purpose

In de eerste helft van 2018 onderzocht IT-onderzoeks- en adviesbureau Giarte meer dan 900 unieke relaties tussen bedrijven en hun IT-serviceproviders. Hoe tevreden zijn ondernemingen over de prestaties van hun dienstverleners? Sinds 2011 schrijft Bizzwords mee aan dit jaarlijkse benchmarkonderzoek. Voor de meest recente editie werden (naast redactionele support) onder andere interviews gehouden met IT-managers van Bavaria, IKNL, Royal FloraHolland en KPN. Is op 28 juni 2018 verschenen bij Giarte in print en online. Lees meer

De toekomst van werk (9) – gamingprincipes op de werkvloer

Generatie Y brengt een groot deel van de tijd door in virtuele werelden. Gaming is hot. Het levert bovendien een hoop data op over tactiek en strategie. Serious gaming kan veel waarde toevoegen in vrijwel iedere sector: in de vorm van inzicht in en versnelling en verbetering van allerlei bedrijfsprocessen. Toch staan gamification en serious gaming niet prominent op de radar bij managers, laat staan bij HR. Lees meer

Festivals in de openbare ruimte: ook in andere steden groeit het verzet – artikel op MokumReclaimed

Een ‘stofzuigerchallenge’, een modeshow en een polo-evenement. Afgaand op de reeks activiteiten op het Amsterdamse museumplein in de maand september gaat het festivalseizoen naadloos over in het evenementenseizoen. Onder bewoners en omwonenden leidt dit gebruik van de openbare ruimte tot protest. Ook in andere wereldsteden staan bewoners en actiegroepen op: ze willen de commerciële exploitatie van de openbare ruimte door festivals en evenementen terugdringen. Vier voorbeelden uit Chicago, Berlijn en Londen. Lees meer

De toekomst van werk (10) – Krokodillentranen op de krappe arbeidsmarkt – blog op Toii

Hoogconjunctuur plus vergrijzing is krappe arbeidsmarkt. Ook zes jaar geleden was al duidelijk dat we zouden afstevenen op tekorten in ICT, zorg en onderwijs. Nu roepen universiteiten om meer geld. Misschien een doekje voor het bloeden, maar het echte probleem zit in gebrekkig bestuur bij de universiteiten, dat een hogere instroom toelaat dan financieel haalbaar is. Hoe in tijden van een krappe arbeidsmarkt de opleidingen aan de rem van de instroom trekken. Lees meer

De overheid heeft geen haast bij de digitale transformatie – blog op Toii, doorgeplaatst op iBestuur 

We zijn op weg naar 2019. Twee jaar geleden zou de Nederlandse overheid bereikt moeten hebben dat het grootste deel van de dienstverlening volledig digitaal zou verlopen. Het was een van de beloften van het kabinet Rutte II. Die doelen zijn niet gehaald. Er is geen nieuwe doelstelling, wel zijn er recent weer nieuwe regie- en overlegorganen opgetuigd. Voorlopig kost digitalisering geen banen, maar levert het vooral nieuwe banen op. Lees meer. Kijk ook op iBestuur

Anticiperen op een harde brexit – analyse met ING

Een Brexit is zo goed als onafwendbaar – en of het een ‘zacht’ afscheid wordt, is maar zeer de vraag. Het is goed mogelijk dat er met Brussel geen akkoord wordt bereikt over een ordelijk vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Wat zijn de gevolgen daarvan voor de Nederlandse corporates? In Management Scope houden ING-economen de komende tijd een vinger aan de pols. Lees meer

Grip op data in de digitale stad – blog op Toii, doorgeplaatst op Sargasso en iBestuur

De digitale transformatie gaat meestal over de noodzaak om organisaties ‘intern’ te veranderen zodat ze beter op ‘extern’ kunnen inspelen: op verandering, versnelling, concurrentie, disruptie. Een heel ander aspect is de belofte van de digitale transformatie: data is de nieuwe olie, nodig voor nieuwe verdienmodellen. Voor de overheid is data een sturingsmiddel; gebrek aan data maakt een overheid machteloos. Over de digitale visie van Amsterdam, Airbnb en een deelfietsenplan. Lees meer of kijk op Sargasso

Digitale transformatie debunked (2) – big tech, artikel op Toii

Digitale disruptie wordt veelal geassocieerd met het ontstaan van nieuwe verdienmodellen, die een ontwrichtend effect hebben op bestaande verdienmodellen van gevestigde bedrijven. Maar de echte disruptie moet nog komen, en die ligt in de combinatie big tech, platforms en data. Dat is alles wat nodig is om in één keer nieuwe monopolies te lanceren. Met een onvoorspelbaar eindproduct: AI. Lees meer