Wie we zijn

Schrijven doet Erik Bouwer Erik Bouwer (foto: april 1972) Bizzwords (1966) al sinds hij een pen vast kan houden. Op de basisschool was hij de naamgever van de schoolkrant, op de middelbare school debuteerde hij met een prijswinnend essay over ‘Mijn ideale school‘. En tijdens de studie arbeids- en organisatiepsychologie produceerde hij een aantal edities van het blaadje van studievereniging Vigor.

Na die studie werkte hij van 1994 tot 2001 in verschillende functies in klantcontact: als callcentermedewerker, supervisor, trainer/opleider en callcentermanager. Omdat hij schrijven veel leuker vond dan managen, waagde hij in 2001 de overstap naar de freelance journalistiek. Na zeven jaar freelancen onder de naam Text@work maakte hij een uitstapje naar de uitgeefwereld; binnen Essentials werkte hij onder meer als hoofdredacteur en als uitgever van vakbladen, boeken en websites. Sinds 2011 werkt hij weer als freelance redacteur en journalist onder de naam Bizzwords.

Is een organisatie een groep mensen met een gezamenlijk doel of een een verzameling kikkers in een kruiwagen? Erik is gefascineerd door de vraag hoe bedrijven functioneren. Hoe maken ze gebruik van technologie en hoe zorgen ze voor hun klanten? Hoe opereren ze in hun ‘umfeld’? Wat zijn managementhypes en wat blijkt echt te werken? Soms komen organisaties tot ongekende prestaties, soms lijkt het alsof er in twintig jaar tijd helemaal niets wordt geleerd. Wat bedenken bestuurders in de boardroom en wat zie je daarvan terug op de werkvloer? Op beide plekken voelt Erik zich thuis als gesprekspartner.

Erik schrijft niet omdat het moet, maar omdat hij het leuk vindt. Daarom publiceert hij ook blogs op Toii, over technologie en innovatie (ook te volgen via Twitter en Sargasso). En op Klantcontact.nl publiceert hij als hoofdredacteur over de interactie tussen organisaties en hun klanten. Als Erik niet schrijft, volgt hij het nieuws via kranten, websites en Twitter. In de tijd die over blijft, luistert hij graag naar muziek (live of via zijn iPod) of is hij op reis (meestal met camera’s en objectieven). Of denkt hij na over nieuwe plannetjes en bestemmingen. Of zoekt hij naar nieuwe onderwerpen en gadgets. Uit principe steunt hij de vrije (onderzoeks)pers in Nederland en daarbuiten, want wie controleert anders de macht?